Functioneringsgesprekken kun je feitelijk altijd plannen. Afhankelijk van de beoordelingsmethodiek binnen je organisatie, hoeven ze niet per se een formeel karakter te hebben. Beschouw de gesprekken als een constructieve dialoog tussen medewerker en manager om wederzijdse voortgang te bespreken. Onderstaande tips geven handvatten voor succesvolle functioneringsgesprekken:
Heeft het functioneringsgesprek zijn langste tijd gehad?
Feedback is hot
Wat zijn de voordelen van een effectief functioneringsgesprek?
Voortgang
Het tussentijdse functioneringsgesprek geeft inzicht in de mate waarin de medewerker ‘op schema’ ligt om zijn doelstellingen te behalen. Ook kun je tussentijds coachen, zodat je collega in zijn kracht blijft. Dit voorkomt teleurstellingen aan het einde van het jaar. Mocht er een verbeterplan nodig zijn, kan dit nu nog worden ingezet. De trend is om meerdere korte functioneringsgesprekken per jaar te hebben en zo de vinger aan de pols te houden en de kans op succes te vergroten.
Feedback
Functioneringsgesprekken zijn de uitgelezen kans voor de organisatie om feedback te krijgen op de (organisatie)doelen, het werkklimaat en het leiderschap. In tegenstelling tot een medewerkerstevredenheidsonderzoek, heb je een rechtstreekse dialoog met je medewerkers en kun je doorvragen en bijsturen tijdens het gesprek. Je doet er als organisatie dus verstandig aan om tijdens het gesprek de ruimte te creëren waarin de medewerker zijn feedback kan geven. Het helpt om hier vooraf al vragen over te stellen zodat de medewerker zich kan voorbereiden.
Motivatie
Aandacht voor medewerkers loont en resulteert in motivatie en waardering. Aangezien het functioneringsgesprek een gelijkwaardig gesprek is, biedt het de medewerker de ruimte om zijn beelden te delen. Door de tijd te nemen om met je medewerkers in gesprek te gaan, leer je je collega’s bovendien beter kennen en dat verstevigt de relatie.
Hoe voer je een functioneringsgesprek of verbeter je ze?
Zorg dat de managers de juiste gesprekstechnieken beheersen. Tijdens deze gesprekken wil je niet dat ze de gesprekken ‘directief’ leiden, maar juist ruimte creëren voor een gesprek. Alleen op deze wijze zal de medewerker ruimte ervaren om feedback te geven.
Investeer in feedbackskills. Goed gegeven feedback is erg krachtig en eigenlijk altijd constructief. Is de feedback onhandig of kwetsend gegeven? Dan kan dit de medewerker beschadigen. En, je weet: vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Vraag de medewerker zich voor te bereiden. Een functioneringsgesprek kan spannend zijn en als je de medewerker dan ‘on the spot’ vraagt naar zijn mening, kan het zijn dat dat dan niet lukt. Vaak denkt men dan achteraf: ‘Had ik dat maar gezegd…’
Zorg dat de feedback naar de organisatie besproken wordt in het MT en/of DT. Je medewerkers hebben het beste met je voor (als je ze goed behandelt) en geven je dus waardevolle feedback. Succesvolle organisaties luisteren daarom naar hun soms kritische, maar zeer belangrijke stakeholders: hun mensen.
Zorg dat de managers de juiste gesprekstechnieken beheersen. Tijdens deze gesprekken wil je niet dat ze de gesprekken ‘directief’ leiden, maar juist ruimte creëren voor een gesprek. Alleen op deze wijze zal de medewerker ruimte ervaren om feedback te geven.
Investeer in feedbackskills. Goed gegeven feedback is erg krachtig en eigenlijk altijd constructief. Is de feedback onhandig of kwetsend gegeven? Dan kan dit de medewerker beschadigen. En, je weet: vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Vraag de medewerker zich voor te bereiden. Een functioneringsgesprek kan spannend zijn en als je de medewerker dan ‘on the spot’ vraagt naar zijn mening, kan het zijn dat dat dan niet lukt. Vaak denkt men dan achteraf: ‘Had ik dat maar gezegd…’
Zorg dat de feedback naar de organisatie besproken wordt in het MT en/of DT. Je medewerkers hebben het beste met je voor (als je ze goed behandelt) en geven je dus waardevolle feedback. Succesvolle organisaties luisteren daarom naar hun soms kritische, maar zeer belangrijke stakeholders: hun mensen.
Aan de slag met effectieve functioneringsgesprekken?
Meer leren over talentmanagement? Lees het in onze blogs!
Collega’s feedback geven tijdens deze corona crisis; wat werkt?
Aandacht geven… een kunst op zich
Onder druk wordt alles vloeibaar….
Niesschaamte
Beoordelen op afstand
De winst van een feedbackcultuur
Koffie drinken?
In ongeveer 30 minuten nemen we je mee door de demo en laten we je alles zien over wat Talent Manager jouw organisatie te bieden heeft.