Door in je performance management doelen stellen te integreren, zorg voor een optimale aanpak en weet je wat er gaande is in jouw organisatie. Verschillende benaderingen voor een succesvolle managementstijl die stelt dat je namelijk je medewerkers vraagt bij te dragen aan de organisatiedoelstellingen. Met het kiezen van één van deze verschillende stijlen zorg je ervoor dat de organisatiedoelstellingen bekend zijn. Hierdoor weet iedere medewerker hoe hij of zij zijn of haar steentje kan bijdragen. Door performance management hand in hand te laten gaan met de beoordelingscyclus, zorg je voor de optimale aanpak.
De olifant in kleine stukjes opbreken
Om te beginnen is het belangrijk om via je managers met je medewerkers de organisatiedoelstellingen te bespreken en deze te vertalen naar afdelings-, en persoonlijke doelstellingen. Op die manier creëer je betrokkenheid van de medewerkers en geef je hen een stukje inzicht in waar de organisatie heen wil gaan. Onderzoek (en boerenverstand) wijst uit, dat als mensen zelf kunnen ‘meebouwen’ aan de oplossing, ze ook eigenaarschap pakken. Daarnaast breek je zo de spreekwoordelijke olifant in kleine stukjes en krijg je sneller inzicht waar je competenties of kennis mist om je doelen te behalen.
Performance Management en doelen stellen: wat vraagt dat van een organisatie?
Iets waar veel medewerkers behoefte aan hebben, is transparantie. Communiceer dan ook helder wat de doelstellingen en uitdagingen van de onderneming zijn. Maar ook in hoeverre deze haalbaar zijn, wie daar aan kan bijdragen en op welke manier. Doordat jij transparantie biedt in jouw organisatie, vergroot je het vertrouwen van je medewerker. Zij zullen gemotiveerder aan de slag gaan met de persoonlijke doelstellingen.
Beloning op basis van data
Door performance management in je beoordelingscyclus te implementeren zorg je ook voor inzicht in het functioneren van je medewerkers in relatie tot je doelstellingen. Voeg daar nog 360 graden feedback vanuit de organisatie aan toe en je krijgt een beoordeling die gebaseerd een breed perspectief, in plaats van louter de mening van de manager. Plan daarom in je beoordelingscyclus een moment waarop je collega’s, klanten en derden uitnodigt om een evaluatie in te vullen. Of lees hier meer over 360 graden feedback en de voordelen hiervan.
Naast dat de beloning op deze manier niet gebaseerd is op één mening, biedt het nog meer voordelen. Management ziet aan het einde van het jaar wie heeft bijgedragen aan de organisatiedoelstellingen en waar gaten zijn gevallen. Voor het nieuwe jaar worden op die manier de organisatiedoelstellingen realistisch bijgesteld, en gekeken hoe eventuele gaten opgevuld worden.
Ben je nieuwsgierig geworden naar hoe Talent Manager jouw organisatie kan ondersteunen? Neem dan hier contact met ons op!
Comments are closed.