Alle organisaties staan voor een grote uitdaging. Trends zoals digitalisering, flexibilisering en nieuwe technologie zorgen ervoor dat elke organisatie naar haar bedrijfsprocessen moet kijken. De digitale transformatie is werkelijkheid geworden. En dat heeft een diepgaande impact op organisaties.
Hoe bereid HR zich voor?
Veranderingen komen met steeds kortere tussenpozen, wat een belangrijke term is voor zowel medewerker als organisatie is wendbaarheid. Dit is natuurlijk per branche en organisatie verschillend, maar het raakt ons allemaal. Elke organisatie, afdeling, team en medewerker moet bezig met het toekomstbestendig maken van de organisatie. En niet in de minste plaats de afdeling HR. HR moet samen met management een leidende rol op zich nemen en de transformatie omarmen. Het management moet ‘dienend’ worden, zodat medewerkers zich kunnen ontplooien en zich breed kunnen ontwikkelen en niet binnen de voor gedefinieerde kaders blijft opereren.
Een belangrijke stap is om niet met vaste functieprofielen te werken, maar te denken in rollen. Laat deze rollen binnen jouw organisatie aansluiten op de talenten van je medewerkers. Wanneer er een veranderende vraag is, zijn deze rollen namelijk goed aan te passen en is jouw organisatie wendbaarder. Dit kan je al vanaf het begin implementeren. Let dus ook bij het aannemen van nieuwe medewerkers niet alleen op de vaardigheden, maar ook op de persoonlijkheid en wendbaarheid.
Stimuleer leren
Je organisatie wendbaar maken en houden, staat of breekt met de stimulatie van leren. Laat leren een onderdeel zijn van jouw organisatie, maak het onderdeel van elke rol. Wanneer er iets ontbreekt, zorg je er op deze manier voor dat hetgeen wat ontbreekt, wordt aangeleerd.
Daarnaast is eerlijkheid en feedback heel belangrijk om jouw organisatie klaar te stomen voor de toekomst. Vergeet het tweejaarlijks moment waarop feedback wordt gegeven, maar implementeer 360 graden feedback binnen jouw organisatie. Door deze methode spiegelen medewerkers zich aan hun eigen omgeving en krijgen medewerkers en HR er zicht op of er een gat valt tussen de rol van de medewerker en de verwachting.
Veel van de bovenstaande punten zijn goed en pragmatisch te verankeren in een moderne HR gesprekscyclus. Start hier vandaag nog mee om de bewustwording te stimuleren en de transformatie proactief tegemoet te gaan.
Comments are closed.