Van oudsher vindt de mens het moeilijk om een compliment te geven en te ontvangen. We zijn nou eenmaal beter in het geven van verbeterpunten in plaats van sterke punten. Zonde. Vooral op de werkvloer kunnen complimenten veel positieve effecten op de medewerkers hebben.
Effecten van complimenten op de werkvloer
Jaren geleden hebben verschillende onderzoeken al aangetoond dat het geven van inhoudelijke complimenten een positief effect kan hebben voor organisaties. Zo blijkt uit het onderzoek van onderzoeksbureau McKinsey dat onder andere complimenten meer kunnen motiveren dan bonussen. Het is voor organisatie meer en meer de tijd om te focussen op de ‘softe’ manier van het motiveren van medewerkers. Complimenteren is daar één van de beste methodes voor.
Als er binnen een organisatie een open feedbackcultuur aanwezig is, zal er meer plaats zijn voor het geven van complimenten onderling. Het geven van complimenten zorgt er namelijk vaak voor een verbeterde prestatie van medewerkers. Daarnaast creëert het vertrouwen en een groepsgevoel onderling. Wanneer teams of afdeling werken als ‘één team, één taak’ zal de prestatie verbeteren.
Het geven van een compliment zorgt naast vertrouwen ook voor erkenning onderling. Doordat er wordt herkend en erkend dat een medewerker goed werk levert, zal dit motiveren om dit te blijven doen. Daarnaast is er een groot verschil tussen een compliment geven aan een team en een individuele medewerker. Wanneer een medewerker persoonlijk een inhoudelijk compliment ontvangt, zal degene deze mee naar huis nemen. Wanneer er een compliment wordt gegeven na een meeting aan het gehele team, zal niet iedereen zich aangesproken voelen.
Compliment accepteren
Het moge duidelijk zijn: het geven van een compliment kan lastig zijn. Het moment waarop je het geeft, de inhoud van het compliment en met welke overtuiging je het brengt kan het moment maken of breken. Vergeet daarnaast niet dat mensen van nature het moeilijk vinden om een compliment in ontvangst te nemen. Zorg er dus voor dat een compliment van harte en goed wordt ontvangen door de ontvanger.
Wil je lezen waar een goed compliment aan voldoet? Lees dan ook zeker onze blog over het geven van feedback eens naar deze blog. Benieuwd naar hoe jij inhoudelijke complimenten integreert binnen jouw organisatie? Neem dan contact met ons op.
Comments are closed.