Het Coronavirus heeft onze realiteit, in ieder geval tijdelijk,veranderd. We zien elkaar minder, hebben zorgen over onze gezondheid en vele organisaties komen in zwaar weer terecht. Ook wij merken in onze contacten dat we niet bij de pakken neer gaan zitten; tal van initiatieven ontpoppen en er is een ware ‘digitale transformatie’ gaande als het gaat om op afstand werken (en leren!). Daarom willen we in dit blog aandacht besteden aan het fenomeen thuiswerken. Voor een groot aantal organisaties is het spannend om over te schakelen naar thuiswerken en dit praktisch in te richten. Het vraagt om vertrouwen en loslaten van controle, iets waar wij vanuit onze Performance Management methodiek al eerder voor pleiten. We geven dan ook graag wat nuttige tips om thuiswerken tips die je kunt -qua open communicatie- goed te laten lopen:
- Communiceer pro-actief met medewerkers. Leg de context uit: wat speelt er, waarom bepaalde keuzes worden gemaakt en welke afwegingen daarbij hebben gespeeld. Als mensen de context snappen en ervaren dat er een plan is, zullen ze gerust(er) zijn.
- Herhaal dit met enige regelmaat; zeker als je elkaar niet ziet, is het lastig om te beoordelen of je boodschap is overgekomen.
- Spreek met elkaar kaders af; hoe regel je je beschikbaarheid, welke tools zetten we in en wat zijn de ‘etiquette’ als het gaat om online communicatie.
- Plan regelmatige team check-ins waarin je voortgang bespreekt, maar ook aandacht hebt voor ieders vitaliteit en ‘geestelijke gesteldheid’; geïsoleerd werken kan voor mensen zwaar zijn!
- Neem individueel contact op met je teamleden; vraag hoe het ze vergaat en hoe zij het ervaren om alleen en in een andere omgeving te werken.
- Wees alert op onderlinge ontevredenheid. Via chat, telefoon en beeld ontgaat mensen soms een deel van de communicatie wat irritatie kan opleveren. Of als je zelf iemand bent die meteen op een chat reageert, terwijl je collega dit opspaart tot het eind van een taak. Sta daarnaast open voor feedback en vragen van medewerkers.
- En last-but-not-least: stimuleer open feedback! Juist als je elkaar weinig ziet, is het van belang dat men zich (ook in drukke groep-calls) durft te uiten. Ons advies is om dit expliciet te agenderen in een (wekelijkse) meeting: welke feedback is er op jou als leidinggevende, op het proces zoals jullie nu samenwerken en wellicht op individuele collega’s. Bespreek ook de regels van feedback met je team, zodat hier constructief mee om kan worden gegaan.
- Tot slot: Vergeet niet elkaar af en toe een complimentje te geven; daar wordt iedereen vrolijk van. Blijf grappen maken en blijf positieve acties ondernemen.
We wensen iedereen sterkte in deze hectische tijden! Wij zijn ervan overtuigd dat we met elkaar ‘boven onszelf uit zullen stijgen’ om deze crisis het hoofd te bieden! Blijf open en constructief met elkaar samenwerken.
Comments are closed.