Langzamerhand komen er meer versoepelingen in Nederland en mogen we (met gepaste afstand) steeds meer. Voor nu moeten we nog zoveel mogelijk thuiswerken, maar er komt binnenkort een moment dat we weer naar kantoor mogen en willen. Hierop zijn werkgevers zich nu aan het voorbereiden.
Werkzaamheden normaliseren
Werkgevers hebben enorm veel aan hun hoofd momenteel. Een belangrijk item is natuurlijk het ‘normaliseren’ van de werkzaamheden. Zie ook, de top 5 met onderwerpen waar werknemers op focussen. Met stip op plek één staat dan ook: Het kantoor aanpassen aan de 1,5 meter-maatregel. Maar liefst 95 % van de ondervraagden geeft aan dat ze met deze maatregel bezig zijn of er mee aan de slag gaan. Zo werken werkgevers en werknemers hard om de gevolgen van de corona-crisis op te vangen binnen de organisatie en de dienstverlening / productie op peil te blijven houden.
Voor sommigen spannend
Zo verdeeld als Nederland is over de aanpak van de corona-crisis, zo verschillend zullen ook je collega’s er ook over denken. De een zal denken ‘het valt wel mee’ terwijl er ook collega’s zijn die angstig zijn omdat zij, of dierbaren in de risicogroep zitten. Daarom is het belangrijk om te belichten waarom het belangrijk is om af en toe weer op kantoor te gaan werken: Wat zijn hier de voordelen van? Wat zijn de regels?
Om te weten of er angst is, is het belangrijk om open te communiceren en medewerkers de kans te geven hun gevoelens uit te spreken. Samen kan dan naar een oplossing gezocht worden. Aan de managers de taak om -juist nu- bijvoorbeeld elke twee weken even te bellen met elke medewerker, individueel. Op die manier heb je beter zicht op waar de medewerker moeite mee heeft en wat voor mogelijke problemen er op de loer liggen.
Performance op afstand
Gezamenlijk zijn we op zoek naar het ‘nieuwe normaal’: gedeelte thuiswerken en in shifts op kantoor voor overleggen? Dat zijn zaken waar we nu over nadenken en die snel vorm krijgen. Tegelijkertijd komt voor veel organisaties het functioneringsgesprek er ook in zicht. Maar hoe gaan we dat doen nu managers niet dagelijks medewerkers op de werkvloer zien? Managers hebben de controle los moeten laten en ingeruild voor vertrouwen in de kennis, kunde en zelfredzaamheid van hun medewerkers. Wij hopen dat we niet alleen en masse handiger zijn geworden met digitale hulpmiddelen, maar ook dat er een echte ‘shift’ heeft plaatsgevonden in het vertrouwen op de autonomie van medewerkers.
Bij dit vertrouwen passen ook de nieuwste inzichten op het gebied van performance; ‘Het nieuwe beoordelen’. Een goede methode om het half jaarlijkse (functionerings)gesprek voor te bereiden en gevalideerd in te gaan is, door 360 graden feedback te implementeren; Vraag je medewerkers een zelfevaluatie in te vullen, vul zelf een evaluatie in over de medewerkers en vraag bijvoorbeeld klanten of andere medewerkers naar feedback. Hierdoor krijg je een volledig beeld over het functioneren van de medewerker, ook in dit corona-tijdperk.
Laten we, als positieve note in deze zware tijden, in een stap voorwaarts maken in ons talent management en werkgeluk, zo boeken we in ieder geval wel winst op dat terrein!
We wensen iedereen een veilige normalisering!
Comments are closed.