Het is inmiddels duidelijk dat de corona-crisis wereldwijd veel impact heeft. Er is veel veranderd in de manier waarop we werken, ons vervoeren, reizen en ook ons sociale leven ziet er tegenwoordig anders uit. Natuur bloeit weer op plekken waar we het niet hadden verwacht. En, we merken het ook zeker op de arbeidsmarkt en in de manier waarop wij nu werken. Voor de opbouw van een ‘post-corona-’ organisatie wordt het cruciaal dat medewerkers goed passen bij hun (veranderende) rol en gefaciliteerd worden in het ontwikkelen van de benodigde people skills. In deze blog gaan we daar op in aan de hand van de onderzoeksresultaten van McKinsey & Company.
Verandering op de werkvloer
Veel organisaties waren begin dit jaar nog van mening dat online werken niet zou passen in hun bedrijfsvoering. Dat tegendeel is de afgelopen maanden bewezen! Ze hadden geen keuze meer en moesten hun medewerkers faciliteren om vanuit huis te werken. Nu meer dan ooit zien ze ook de voordelen van deze werkwijze in. Veel organisaties denken dan ook dat ze na deze crisis deels blijven thuiswerken: bijvoorbeeld 70 procent van de tijd op kantoor en 30 procent thuiswerken. Deze verandering vraagt uiteraard om nieuwe vaardigheden van medewerkers en managers.
Volgens het onderzoek To emerge stronger from the COVID-19 crisis, companies should start reskilling their workforces now van McKinsey & Company zijn er drie trends gesignaleerd die organisaties versneld klaarstomen voor wanneer de corona-crisis ten einde loopt. Het zwaartepunt ligt hierbij dus vooral op het zo snel mogelijk opleiden van de benodigde nieuwe skills. Zo kunnen organisaties er bijvoorbeeld voor kiezen om digitale trainingsprogramma’s aan te bieden of een ecosysteem te creëren met externe partners voor trainingen. Hieronder vertellen we meer over deze drie trends.
1. Nieuwe competenties voor het ‘nieuwe normaal’ (afstands-economie)
De crisis zorgt ervoor dat alle niveaus van digitalisering worden versneld om zo min mogelijk fysiek contact te hebben tussen medewerkers en managers. Dit betekent concreet dat er nieuwe manieren van werken en communiceren gevonden (moeten) worden. Een mooi voorbeeld uit het onderzoek, is dat Britse artsen in 2019 minder dan 1 procent van hun afspraken via videobellen deden, waar nu bijna alle afspraken digitaal of telefonisch plaatsvinden. Dit biedt de mogelijkheid dat artsen meer patiënten kunnen bedienen. Deze andere werkwijze vraagt uiteraard om een andere manier van communiceren, diagnosticeren en aanvoelen hoe de patiënt het gesprek verlaat.
2. Onbalans bij vraag en aanbod van talent op de arbeidsmarkt
De corona-crisis zorgt er niet alleen voor dat mensen anders winkelen en eten, maar ook dat onze ‘basispatronen’ veranderen. Zo verschuift het winkelen in China veel meer van fysiek winkelen naar online shoppen. In Europa zei 13 procent van de consumenten in april dat ze van plan waren om meer online te gaan bestellen. Deze abrupte verschuiving vraagt binnen organisaties om aanpassing van rollen en grootschalige om/bijscholing van medewerkers. Een digitaal platform kan een belangrijke rol spelen om de onbalans op de arbeidsmarkt te gaan herstellen.
3. Verandering in supply chains
Productie en sourcing vindt nu vaak plaats in het buitenland. Veel bestellingen laten langer op zich wachten nu delen van de wereld stil liggen. Internationale organisaties zijn zich daarom aan het oriënteren of ze hun productieprocessen kunnen regionaliseren en welke (nieuwe) medewerkers en (nieuwe) vaardigheden daarvoor nodig zijn. Een Japanse organisatie kan bijvoorbeeld meerdere productielocaties naar Europa verplaatsen waardoor de productie dichter bij de afname markt zit.
Ook wij als organisatie spelen, met onze producten Talent Manager en Teampeak, in op deze trends. In nauw contact met onze klanten passen we de software zo aan dat hij geoptimaliseerd is voor het afstandswerken. Daarnaast is feedback juist nu cruciaal! Feedback op de performance van je medewerkers aan de ene kant. En aan de andere kant om een goed inzicht te krijgen in aanwezige en te ontwikkelen talenten van je medewerkers. Om zo goed mogelijk ‘klaar te zijn’ voor wanneer de corona-crisis ten einde loopt.
Deze blog is ook terug te vinden op de website van ons nieuwe softwareproduct Teampeak. Lees dat hier.
Comments are closed.