We zitten een paar weken in de versoepeling. Mensen gaan voorzichtig weer naar kantoor. Veelal in shifts en ingedeelde werkplekken om de 1,5 meter maatregel te volgen. Stickers op de grond wijzen de looproutes. Bij de koffieautomaten staan desinfectiedoekjes, om na iedere koffiekeuze, de knop weer even schoon te vegen. Sommige organisaties zijn zelfs bezig hun parkeergarage ‘slimmer’ te maken met software; medewerkers moeten reserveren en de software wijst plekken toe en houdt bij of het maximum aantal bereikt is. Kortom, deze fase brengt weer nieuwe uitdagingen met zich mee.
Meer nog dan deze organisatorische aanpassingen, merk je dat er veel leeft onder medewerkers. De ene groep is vooral heel blij en opgelucht om weer ‘naar kantoor te kunnen’. Weer onder de mensen te zijn en lekker gefocust te kunnen werken. Er is echter ook zeker een groep medewerkers die bezorgd is. Hoe is het allemaal geregeld op kantoor? Kunnen we alle maatregelen wel in acht nemen? En, kan ik iedereen ‘vertrouwen’ dat ze bij klachten thuisblijven. Een terechte vraag, uit onderzoek van NU.nl blijkt dat 77% van de ondervraagden niet thuis zou blijven bij verkoudheidsklachten.
Tegelijkertijd zijn er juist ook mensen die onzeker zijn omdat zij bijvoorbeeld vanuit hun hooikoorts vergelijkbare klachten hebben, maar geen corona. Niesschaamte noemen we dat tegenwoordig. Mensen durven niet meer te niezen en hoesten in het openbaar. “Ik wil niet dat mensen denken dat ik Corona heb”. Sterker nog, je kunt een armbandje bestellen met daarop: “Ja wel hooikoorts, nee geen corona” (een actie voor het Longfonds, je kunt ze hier bestellen).
Je merkt ook dat het aantal ziektemeldingen afneemt, maar dat er een verschuiving is naar psychische klachten omdat medewerkers zich zorgen maken over gezondheid en baanzekerheid en omdat werkzaamheden en sociale contacten veranderd zijn.
Kortom, iedereen staat er anders in en de kunst is om daar als manager goed op in te spelen. Daarbij is een aantal factoren belangrijk.
Heldere afspraken
Mensen willen weten waar ze aan toe zijn. Hoe gaan we de komende tijd met elkaar om? Zijn de afspraken bekend en helder bij iedereen? Hoe gaan we elkaar scherp? Maak dit een onderwerp van gesprek en evalueer ook regelmatig.
Sta open
Zoals gezegd, medewerkers zitten er verschillend in. Het is de kunst om oog te hebben voor de opluchting van medewerkers dat ze weer op kantoor zijn en tegelijkertijd open te staan voor de mogelijke zorgen van medewerkers. Zeker als jij zelf die zorgen niet deelt.
Vertrouwen
Medewerkers moeten erop kunnen vertrouwen dat iedereen de afspraken naleeft. Aan dit vertrouwen kun je werken door er regelmatig en open over te praten met elkaar. Als manager zul je ook vertrouwen op de autonomie van je medewerkers. Het kan zijn dat zij zich, wegens omstandigheden, veel zekerder voelen bij thuiswerken. Maak daar dan ook afspraken over, hoe jullie daar samen vorm aan gaan geven.
Deze nieuwe fase is en blijft de komende tijd een puzzel voor veel bedrijven. Dingen doen, uitproberen en ervaren met elkaar. En vanuit daar weer verder met nieuwe afspraken. Wij wensen iedereen veel succes met die puzzel. Heb je, vanuit je eigen ervaring, nog aanvullende tips? Dan horen we die graag!
Comments are closed.