KPI’s: wat zijn dat? En waarom kiezen organisaties steeds vaker voor deze vorm van doelen stellen? KPI’s zijn goed meetbaar op organisatie-, team- en individueel niveau. Hierdoor is er beter zichtbaar hoe een team of medewerker zich ontwikkeld en hoe dit bijdraagt aan het organisatiesucces. CEO’s krijgen hiermee betere grip op de ontwikkeling.
KPI’s: meten is weten
Meer dan ooit willen we alles meten en weten wat er gaande is. Met alle datastromen in de wereld, krijgen we meer grip op verbanden, samenwerkingen, maar ook op waar het niet goed gaat en dus waar we verbeteringen kunnen doorvoeren. Dat geldt ook voor organisaties. Er is steeds minder controle en zeker nu hebben medewerkers (soms noodgedwongen) de vrijheid gekregen om hun werkdagen zo in te vullen als zij willen thuis.
Daarnaast gaan KPI’s goed samen met de lange- en korte termijn doelstellingen van organisaties. Vanuit jaarplannen worden lange termijn doelstellingen gemaakt. Deze worden doorvertaald naar korte termijn doelstellingen. Om te kijken of deze doelstellingen behaald worden, is er een meetinstrument nodig. Een KPI is hierbij het uitstekende meetinstrument. Een KPI is altijd kwantitatief en gedefinieerd via de SMART-methode.
Een KPI-voorbeeld
Voor elke rol, functie, afdeling en persoon binnen een organisatie zijn KPI’s op te stellen. Zo geef je bijvoorbeeld als organisatie aan dat wanneer een team hun KPI’s behalen, dat zij daarvoor aan het einde van het jaar een beloning voor krijgen. Stel, je bent een autodealer en je hebt 10 vestigingen. In totaal wil je dat er in dit jaar minimaal 100.000 auto’s worden verkocht. Dat betekent dat elke vestiging 10.000 auto’s per jaar moet verkopen. In elke vestiging werken 20 autoverkopers. Omgerekend moet elke verkoper van dit autobedrijf dan 42 auto’s per maand verkopen.
Nieuwsgierig naar hoe onze software jouw KPI’s digitaal waarborgt en medewerkers persoonlijke doelen kunnen stellen en dus bijdragen aan jouw organisatiesucces? Neem dan contact met ons op!
Comments are closed.