Wat is 360 graden feedback, is een vraag waarop veel gezocht wordt binnen Google. Daarom gaan we in deze blog in op deze vraag en kijken we hoe dit een waardevol onderdeel kan zijn van jouw performance management. Daarnaast kijken we ook nog naar deze methode in combinatie met het coronavirus.
Wat is 360 graden feedback?
Met deze feedbackmethode krijgt een werknemer door allerlei verschillende personen beoordeeld. Er wordt bijvoorbeeld feedback gevraagd aan een manager, collega en klantrelatie om feedback te geven op de competentie klantgerichtheid. Door feedback te verzamelen uit meerdere hoeken zorg je voor een compleet beeld van het functioneren van een medewerker. Daarnaast is een ‘oordeel’ op deze manier nooit gegrond op de mening van één persoon.
Hoe kan je het geïntegreerd worden in jouw organisatie
Door 360 graden feedback onderdeel te maken van bijvoorbeeld jouw beoordelingscyclus, maak je het mogelijk om beter feedback te geven aan je medewerkers. Als er een functioneringsgesprek gepland staat, bereid het dan zo voor dat manager, medewerkers en bijvoorbeeld een externe collega een feedbackformulier hebben ingevuld.
360 graden feedback en het coronavirus
2020 staat in het teken van corona en voor veel mensen betekent dit thuiswerken. Het perfecte moment om deze feedbackmethode te omarmen. Immers hebben managers nu minder ‘controle’ over wat medewerkers doen. En zien zij alleen het afgeleverde ‘eindproduct’. Door feedback uit verschillende hoeken en op verschillende momenten te verzamelen is er beter zicht op hoe medewerkers functioneren en waar ze juist nu tegenaan lopen.
Is de vraag nu goed beantwoord of heb je nog vragen? Ben je er van overtuigd dat ook jouw organisatie met 360 graden feedback moet gaan werken? Neem dan contact met ons op. We gaan graag het gesprek met je aan om te kijken hoe we jouw organisatie verder kunnen helpen.
Comments are closed.