Hoe je de beoordelingscyclus vorm geeft, ligt aan jouw organisatie. Zijn er formele kaders, hoe vak-volwassen zijn je mensen, hoe kundig zijn je managers? Het is aan te raden om een vorm van een beoordelingscyclus te hebben, aangezien het gesprek tussen medewerker en manager belangrijk is voor de engagement. Ons advies is om de cyclus zo weinig mogelijk formeel in te steken binnen jouw organisatie. Hieronder geven we 3 uitgangspunten:
Beoordelingscyclus
Wat is de beoordelingscyclus?
- Planningsgesprek, hierin worden organisatie- en persoonlijke ontwikkeldoelen vastgesteld in een persoonlijk ontwikkelplan.
- Tussentijds functioneringsgesprek, hierin wordt de voortgang op dit plan besproken.
- Beoordelingsgesprek, hierin velt de manager zijn of haar oordeel over het functioneren.
Deze traditionele vorm verliest snel aan populariteit, omdat het te geforceerd is, vaak focust op wat beter moet en ingestoken is vanuit ‘controle’ in plaats van ‘vertrouwen.’
3 voorbeelden die de beoordelingscyclus motiveren
Performance Management
Bij Performance Management worden organisatiedoelen vertaald naar afdelings-, en persoonlijke doelen. Aan de medewerkers wordt gevraagd of ze deze doelen haalbaar vinden en hebben de vrijheid om aan te geven hoe ze deze doelen willen bereiken. De manager controleert nu niet de voortgang, maar faciliteert de medewerkers in het bereiken van hun doelen.
360 graden feedback
Bij 360 graden feedback vraagt een medewerker feedback aan collega’s, manager en wellicht zelfs klanten. Door 360 graden feedback toe te voegen aan de beoordelingscyclus, is niet de manager degene die een ‘oordeel velt’, maar is dit de groep respondenten. De kans dat er een ‘welles- nietes’ ontstaat tussen manager en medewerker is dus veel kleiner. Hierdoor is er meer ruimte om te coachen en begeleiden.
Continue feedback
In de plaats van de gesprekken op vaste momenten te prikken en ze formeel vast te leggen, vinden de gesprekken frequent plaats. Hierdoor kunnen ze veel korter zijn en concreter toegespitst op hulpvragen. Deze methodiek haalt het ‘verplichte karakter’ van de traditionele juni en december maand af. Doordat de medewerkers ook meer, en korte gesprekjes hebben, worden ze er bedrevener in, waardoor de effectiviteit van de gesprekken omhoog gaat.
De beoordelingscyclus implementeren of verbeteren?
Neem ‘vertrouwen’ en niet ‘controle’ als uitgangspunt in je ontwerp. Dit kun je doen door de medewerker regie te geven over een deel van de beoordelingscyclus. Zo mag hij de gesprekken plannen, de agenda zetten, doelen stellen en/of 360 graden feedback inbrengen.
Investeer in feedbackskills. Goed gegeven feedback is erg krachtig en eigenlijk altijd constructief. Is de feedback onhandig of kwetsend gegeven? Dan kan dit de medewerker beschadigen. En, je weet: vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Zorg dus dat -met name de leidinggevende- goede gesprekstechnieken bezit.
Gebruik een gebruiksvriendelijk systeem dat toegankelijk is voor de medewerker. Dus niet een formeel formulier dat eigendom is van de manager en wat na afloop wel door de medewerker moet worden ondertekend. Dit creëert afstand en wantrouwen. Deel dus de eventuele vragenlijst en zorg dat de medewerker bekend is met de meetcriteria.
Neem ‘vertrouwen’ en niet ‘controle’ als uitgangspunt in je ontwerp. Dit kun je doen door de medewerker regie te geven over een deel van de beoordelingscyclus. Zo mag hij de gesprekken plannen, de agenda zetten, doelen stellen en/of 360 graden feedback inbrengen.
Investeer in feedbackskills. Goed gegeven feedback is erg krachtig en eigenlijk altijd constructief. Is de feedback onhandig of kwetsend gegeven? Dan kan dit de medewerker beschadigen. En, je weet: vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Zorg dus dat -met name de leidinggevende- goede gesprekstechnieken bezit.
Gebruik een gebruiksvriendelijk systeem dat toegankelijk is voor de medewerker. Dus niet een formeel formulier dat eigendom is van de manager en wat na afloop wel door de medewerker moet worden ondertekend. Dit creëert afstand en wantrouwen. Deel dus de eventuele vragenlijst en zorg dat de medewerker bekend is met de meetcriteria.
Aan de slag met een effectieve beoordelingscyclus?
Meer leren over talentmanagement? Lees het in onze blogs!
Collega’s feedback geven tijdens deze corona crisis; wat werkt?
Aandacht geven… een kunst op zich
Onder druk wordt alles vloeibaar….
Niesschaamte
Beoordelen op afstand
De winst van een feedbackcultuur
Koffie drinken?
In ongeveer 30 minuten nemen we je mee door de demo en laten we je alles zien over wat Talent Manager jouw organisatie te bieden heeft.