Ook deze week weer geven we je een samenvatting van de 3 meest in het oog springende artikelen op het gebied van van talentmanagement en medewerkerstevredenheid. Zo kwam het nationaal onderzoek naar werkplezier met schrikbarende cijfers, werd een afschrikwekkend toekomstperspectief geschetst voor de ‘kantoormedewerker’ en lazen we nogmaals het belang van een leven lang leren. Veel leesplezier!
#1 Werkplezier staat niet op de agenda van de BV Nederland
Twee op de tien van de Nederlandse werknemers gaat dagelijks met tegenzin naar het werk. Dit is de belangrijkste uitkomst van het onderzoek ‘Het grote werkplezier onderzoek van Nederland’. Dit onderzoek is het eerste grootschalige onderzoek naar werkplezier in Nederland. Maar liefst 65 procent van de ondervraagden ervaren geen of nauwelijks werkplezier aan het samenwerken met zijn of haar leidinggevende. Sommige noemen het zelfs inspiratieloos. Als manager is het belangrijk om hier wat aan te doen en investeren in het werkplezier van de medewerkers. Meer lezen over dit onderzoek? Check het hier!
#2 Kantoormedewerker van de toekomst: gaan we er echt zo beroerd uitzien?
Editie NL kwam al op bezoek bij Emma. En andere nieuwsplatformen namen ook de tijd om Emma te bezoeken of over haar te schrijven. Emma is namelijk de kantoormedewerkstervan de toekomst. Ze is een levensechte pop en ze schetst niet een vrolijk beeld van onze gezondheid als er niets veranderd. Emma heeft een enorme bochel, bloeddoorlopen ogen en extra neushaar. De Britse futuroloog Wiliam Higham maakte Emma om te laten zien wat kantoorpersoneel staat te wachten als er niets veranderd. Benieuwd naar waarom Emma extra neushaar heeft? Lees het hier!
#3 Wie niet leert, bestaat over tien jaar niet meer
Organisaties zien het aanbieden van leertrajecten of ontwikkelingsmogelijkheden vooral als een manier om zichzelf te positioneren als een goede werkgever voor huidige en potentiële medewerkers. Dat blijkt uit de L&D Monitor. Daarnaast is gebleken dat maar 37 procent van de ondervraagden ontwikkelingsmogelijkheden zien als een drijfveer om de concurrentiepositie van de organisatie te verbeteren. Het belangrijkste moment waarop er naar L&D wordt gekeken binnen de organisaties is tijdens het functioneringsgesprek. Helaas komt het daarna vaak nog niet tot een vervolg. Hier vind je meer over het genoemde onderzoek.
Comments are closed.