Afgelopen weken konden we er niet omheen: er is veel geschreven en gezegd over het gevreesde beoordelingsgesprek. Moeten we het afschaffen? Zo ja, wat gaat het vervangen? Of moeten we het moderniseren en aanpassen? Onder andere organisatiepsycholoog Kilian Wawoe en bedrijfskundige Ben Tiggelaar praten er graag over. Maar waarom werkt het beoordelingsgesprek niet meer?
De nut(teloosheid) van het beoordelingsgesprek
Onlangs bleek dat de helft van de Nederlanders het beoordelingsgesprek liever ziet gaan dan komen. Dat lees je hier terug of bekijk hier het fragment. Medewerkers zien op tegen dit gesprek, omdat zij het meer ervaren als het ‘veroordelingsgesprek’. De manager verkondigt zijn of haar mening en er is weinig tot geen plek voor wederzijdse feedback. Daarnaast vinden de respondenten dat de huidige feedbackmomenten niet voldoen, omdat die er te weinig zijn. Medewerkers van vandaag de dag willen vaker door het jaar heen feedback en ook graag van verschillende mensen.
Organisatiepsycholoog Kilian Wawoe heeft onlangs een boek gepubliceerd: Performance management in een agile werkomgeving. Hij heeft zeven jaar lang onderzoek gedaan naar performance management en daar zijn opmerkelijke dingen uit voort gekomen. Wawoe vindt dat medewerkers niet eerlijk beoordeeld worden tijdens het beoordelingsgesprek. Het cijfer dat de medewerker krijgt, is namelijk afhankelijk van heel veel factoren, maar heeft niets te maken met het verzette werk. Medewerkers worden bijvoorbeeld beoordeeld op uiterlijk. Zo blijkt dat mensen zonder regionaal accent een betere beoordeling krijgen. Hier kun je meer lezen over het interview met Wawoe.
Vanuit het perspectief van een manager kan je ook vraagtekens zetten bij het beoordelingsgesprek. Een manager wil dat zijn of haar team zich ontwikkelt en groeit. Met de huidige manier van werken (flexibiliteit van tijden en locatie van werken) ziet de manager veel minder van het functioneren van zijn medewerkers. Door feedback van collega’s en klanten krijgt de manager een vollediger beeld en kan daarmee een betere beoordeling geven over zijn medewerkers.
Links- of rechtsom: de huidige vorm van het beoordelingsgesprek werkt niet meer. Organisaties moeten medewerkers, managers en directie aan een tafel zetten om samen tot een nieuwe vorm of een totaal nieuwe werkwijze te komen. Wil je weten hoe Talent Manager dit ondersteunt? Neem dan contact met ons op!
Comments are closed.