Hoe kijkt men tegenwoordig naar het functioneringsgesprek? Haalt een medewerker er input uit voor zijn eigen ontwikkeling of het is het een verplicht ‘moet-je’ bij de manager? Uit onderzoek van Adobe blijkt dat 2 op de 3 medewerkers het functioneringsgesprek ouderwets vindt. Ongeveer zestig procent geeft aan dat het functioneringsgesprek helemaal geen impact heeft op zijn of haar werk. Dit onderzoek is in Amerika gedaan, waarbij ruim 1500 werkenden (zowel managers als medewerkers) zijn geïnterviewd. Maar waar gaat het dan fout, vraag je je af?
Gedemotiveerd na het functioneringsgesprek
Opmerkelijk is dat uit het onderzoek blijkt dat een 25% van de (mannelijke) medewerkers gedemotiveerd is -zelfs ‘huilt’- na het functioneringsgesprek met de leidinggevende. Bij de vrouwen lag dit percentage op 18%. Daarnaast keek 4 van de 10 mannen actief naar een nieuwe baan na het voeren van het functioneringsgesprek. Bij de vrouwen deed 3 op de 10 dit.
Behoefte aan nieuwe methodiek
In het onderzoek is ook gekeken naar de wensen van medewerkers. 4 van de 10 ondervraagden zouden van baan switchen naar een organisatie waar niet gewerkt wordt met een ‘ouderwets functioneringsgesprek’. Als we naar generaties kijken, zegt zelfs 6 van de 10 ondervraagde millennials hiervoor te willen switchen van baan. Over het algemeen hebben mannen dus heftigere reacties dan vrouwen na het gehouden functioneringsgesprek en ontstaat er een retentie-risico bij organisaties die een oude functionerings methodiek gebruiken. Door het functioneringsgesprek te verbeteren en wellicht het performance management systeem slim te digitaliseren, verlaag je het retentie-risico binnen de organisatie.
Managers
Voor het onderzoek van Adobe zijn ook managers geïnterviewd. Zij zijn vooral ontevreden over de tijd die zij investeren in het voorbereiden voor het functioneringsgesprek. Gemiddeld is een manager 17 uur per medewerker bezig met de voorbereiding. 20% van de leidinggevenden zijn zelfs 33 tot 40 uur bezig met de voorbereiding van het gesprek. Daarbij is het gesprek zelf en het vervolg op het gesprek niet meegerekend. Herken je deze situatie bij jouw organisatie? En wil je dat het aanwezige talent binnen jouw organisatie wel goed wordt gezien, benut en niet wegrent? Probeer ons software-oplossing Talent Manager dan uit! Hierbij staat de medewerker (en zijn of haar ontwikkeling) centraal. Neem contact met ons op om via een online demo ons product te leren kennen.
Comments are closed.