Veel organisatie spreken hun medewerkers twee keer per jaar over hun prestaties en ontwikkeling. Maar het ontwikkelen gebeurt natuurlijk tussen deze gesprekken door. Ervaring leert dat managers (en medewerkers!) het lastig vinden om de intenties uit het gesprek ook daadwerkelijk op te volgen. En dat is zonde. Op die manier kom je vaak pas na een half jaar, bij het volgende gesprek met je medewerker, erachter wat de stand van zaken dan zijn. Nu is het niet in alle organisaties mogelijk om een methodiek van continuous feedback te introduceren of is daar simpelweg voldoende tijd. Hieronder geven we je 4 simpele, ‘tijdsvriendelijke’ tips die het rendement van de beoordelingsmethodiek snel kunnen vergroten!
Tips voor de professionele ontwikkeling van je medewerkers
Wat kun je precies doen om tussen de gesprekken door het ontwikkelingsproces van jouw medewerkers in leven te houden? Hieronder geven we je korte en praktische tips.
- Help je medewerkers door ze te reminden aan de ontwikkeldoelen die jullie hebben gesteld tijdens de beoordeling- en functioneringsgesprekken. Dit kun je heel makkelijk doen door bijvoorbeeld bij het wachten op de koffie even te vragen naar hoe het gaat met bijvoorbeeld de cursus timemanagement. Het is van belang dat je dan dus een systeem voor jezelf hebt dat je ‘remind’ om hier naar te vragen.
- Wil je liever dat het team betrokken is bij elkaars ontwikkeling? Vraag één medewerker per maand om tijdens een teammeeting te vertellen hoe het met zijn of haar ontwikkeldoelen gaat. Op deze manier is iedereen van elkaar op de hoogte hoe het gaat en kan men elkaar wellicht verder helpen.
- Verdeel je team op in buddy’s en laat de buddy’s eens per maand zitten om te kijken hoe het gaat met de zelfontwikkeling en eventuele ontwikkeldoelen. Wellicht kun je koppels maken die iets van elkaar willen leren, waardoor kennis breed over je organisatie verspreid raakt.
- Help je medewerkers onthouden dat ze gebruik kunnen maken van 360° feedback. Medewerkers kunnen op deze manier zelf kiezen wie ze om feedback vragen en hoe vaak ze dit doen. Dit zorgt er ook voor dat je een rijke bron aan data hebt tijdens beoordelings- en functioneringsgesprekken. Hiermee kun je mooie evaluaties vergelijken.
Hou het simpel
Deze tips zijn niet zozeer inhoudelijk praktisch, maar zorgen ervoor dat er een ‘systeem’ bij de gesprekken gecreëerd wordt. Mensen worden geactiveerd om met hun ontwikkeling aan de slag te gaan. Door ook de collega’s te betrekken, wordt het iets gezamenlijks waarbij je elkaar ondersteunt in de doelstellingen. We wensen je veel succes! Hou het simpel en investeer in ieders professionele ontwikkeling. Wil je meer weten over hoe je jouw medewerkers hiermee helpt? Neem dan contact met ons op.
Comments are closed.