Onlangs kwam het nieuws naar buiten dat er nog veel moet veranderen in de accountancysector volgens de Monitoring Commissie Accountancy (MCA). Deze commissie is speciaal in het leven geroepen om een verandering in deze sector te begeleiden, aldus de NOS. Dit is gedaan na een aantal schandalen. Precies het goede moment om talentontwikkeling hoog op de agenda van HR-medewerkers binnen accountancy te zetten.
Waarom?
Accountants worden meer gecontroleerd op hun advies- en controlewerk. In deze sector is het bijhouden van kennis en kunde van groot belang. Ondernemerschap, commercialiteit en advisering zijn bijvoorbeeld belangrijke competenties die accountants nodig zullen hebben. Deze competenties gaan het verschil maken in de nieuwe setting van transparante beprijzing van advies. Met deze competenties zal de medewerker beter in staat zijn de toegevoegde waarde van het advies duidelijk over te brengen naar de klant.
Naast dat medewerkers zich dus moeten blijven ontwikkelen en blijven groeien, is het belangrijk dat HR een goed overzicht heeft. Met HR Analytics heeft de HR-afdeling inzichtelijk welke competenties aanwezig zijn, welke er ontbreken en welke er in ontwikkeling zijn. Ziet de HR-afdeling bijvoorbeeld dat klanten graag verbetering zien op de advies-competenties van accountants, dan kunnen ze dit oppakken door een training te organiseren voor een groep medewerkers. Door HR Analytics te implementeren binnen de accountancy hebben organisaties ook inzichtelijk welke competenties nieuwe medewerkers moeten beheren.
Regie bij de medewerker
De trend van ‘Het nieuwe beoordelen’ zet meer en meer de standaard . Ook voor de accountancysector is deze beoordelingsmethodiek raadzaam. Het zorgt er namelijk voor dat medewerkers zelf verantwoordelijk zijn voor en gestimuleerd worden in hun ontwikkeling en het bijhouden van hun competenties. Daarnaast stel je hiermee de medewerkers in staat om zelf feedback uit te vragen aan klanten, collega’s en de manager. De verantwoordelijkheid van ontwikkelen verschuift hiermee van management naar medewerkers zelf. Neem contact met ons op om hier meer over te horen.
Comments are closed.