Strict is een organisatie die haar klanten helpt bij digitale innovatie. Met meer dan 100 collega’s werken zij volgens hoge standaarden met hun klanten samen. Bij Strict zijn we gestart met de implementatie van Talent Manager. Deze organisatie gebruikt Talent Manager ter ondersteuning van hun gesprekscyclus. Ik interviewde Filip de Kort, Business Unit leider en projectleider, over het implementeren van Talent Manager. Ik vroeg hem onder andere hoe de implementatie is verlopen en waar ze nu staan.
Wat is jullie visie op talentontwikkeling?
“We hebben als organisatie de filosofie dat alle medewerkers feitelijk ook ondernemers zijn. Wij geloven dat als iemand vanuit zelfsturing vorm geeft aan zijn werk, dit leidt tot voldoening in het werk en excellente dienstverlening. Nadat wij zelf invulling hebben gegeven aan deze visie, kwam de behoefte om dit beleid te verankeren in een pragmatische methodiek en tooling waarbij de medewerker ook daadwerkelijk sturing kan geven aan zijn persoonlijke ontwikkeling.”
Waarom hebben jullie voor Talent Manager gekozen?
“Wij zijn zelf begonnen met het opstellen van een competentieframework. Wij zochten een partij die, zowel het Strict competentieframework, als onze workflow (waarbij de medewerker zelf vorm geeft aan zijn ontwikkelcyclus) in een tool kan vatten. Uit een leveranciersselectie kwam al vrij snel TMS naar voren. Talent Manager bleek zeer gebruiksvriendelijk en had de mogelijkheid om onze competenties in te lezen. Ten opzichte van andere aanbieders waren zij ook scherp geprijsd.”
Hoe is de implementatie verlopen?
“De implementatie is eigenlijk erg soepel verlopen. Bij de implementatie van software heb je ook altijd nog een ‘inhoudelijke kant’; hoe gaan we de software gebruiken, en in ons geval: hoe gaan we om met de competentieprofielen? TMS heeft gelukkig verstand van zowel performance en talent management, als van ICT-implementatie. Wij konden met hen pragmatisch schakelen en hebben uiteindelijk gekozen om het rijke competentiemodel van TMS te gebruiken. Een belangrijk argument hierbij was dat deze competenties standaard voorzien zijn van ontwikkeltips, zodat medewerker en manager aan de slag kunnen met hun ontwikkeling. De consultant dacht ook goed mee, had een brede kennis van de materie en was erg pragmatisch. We zijn natuurlijk een digitaal innovatieve club, dus de implementatie is binnen tijd en scope gerealiseerd.”
Hoe is het systeem en de methodiek ontvangen?
“Erg goed! We hebben in team-meetings aandacht gegeven aan de methodiek en alle collega’s hebben inspraak kunnen geven. Ook heeft TMS een aantal korte instructiefilmpjes gemaakt, waardoor iedereen ook in één keer de werking van het systeem begreep. De eerste gespreksronde is nu geweest en die is erg soepel verlopen. Nu is het natuurlijk zaak dat mensen de tool blijven gebruiken om zich verder te ontwikkelen.”
Je bent nu even bezig, de eerste bevindingen zijn positief; Hoe kijk je naar het vervolg?
“Vol vertrouwen. Uiteraard blijft zo’n methodiek niet van uit zichzelf levend, maar ik heb vertrouwen in het beleid wat we hebben uitgewerkt, de inzet van onze medewerkers en de support van TMS. Ik vertel graag over een jaar wat onze bevindingen zijn!”
Wil jij ook aan de slag met talent management binnen jouw organisatie? Neem dan hier contact met ons op!
Comments are closed.