De cijfers liegen er niet om: als we niets doen, zal in 2030 een kwart van de werkenden minder kunnen werken door stress en overbelasting. Dat bleek onlangs uit het onderzoek van Arbo Unie, die nu de noodklok luidt. Nederlandse werknemers zullen door stress en overbelasting psychisch vermoeid raken. De hoogste tijd dus om ervoor te zorgen dat medewerkers vanuit hun talenten werken en te bekijken hoe iemand plezier kan hebben in zijn of haar werk.
Het grotere plaatje
Burn-out is vaak gerelateerd aan onvrede over werk, managers die medewerkers niet positief benaderen en werkstress. Maar wat kunnen we doen om een optimale werkomgeving voor medewerkers te creëren? Iets dat voor managers belangrijk is: kijk naar het grotere plaatje rondom de medewerker. In welke omstandigheden functioneert de medewerker het beste? Wanneer staat iemand in zijn of haar kracht en draagt dat bij aan de organisatie-doelen? Als dat duidelijk is, kan je een optimale werkomgeving creëren.
Daarnaast is er iets belangrijks veranderd ten opzichte van tien jaar geleden. Bedrijfsarts Marjolein Bastiaanssen beschrijft het als volgt: “Eerst werkten we om de kost te verdienen, nu omdat mensen iets meer willen bereiken: voldoening van werk en zelfontplooiing.” Waar mensen vroeger werkten voor geld, werken we nu om ons te ontwikkelen en door te groeien. Een organisatie kan hier haar voordeel uit halen door talenten volledig te benutten en/of verder te ontwikkelen.
Naast zelfontplooiing en voldoening willen medewerkers inspraak in de organisatie. Een open feedbackcultuur is hier de basis voor. Bij Afas moeten bijvoorbeeld nieuwe medewerkers in hun eerste jaar een directielid tegenspreken (Monkey Milestones). Op die manier wordt het geven en krijgen van feedback normaal binnen de organisatie en krijg je interessante discussies. Daarnaast durven medewerkers binnen een open feedbackcultuur sneller (ook ongevraagd) hun mening te geven.
Start het dialoog
Om de ideale werkomgeving voor de medewerker te creëren, is het aan de manager om ervoor te zorgen dat medewerkers het gesprek met hem of haar aan durven te gaan, ook als het om lastige onderwerpen gaat. Kom er daarnaast achter wat een medewerker motiveert en wat diegene wil bereiken. Zorg ervoor dat jouw organisatie focust op welke talenten benut kunnen worden in plaats van focussen op verbeterpunten van medewerkers.
De noodklok die Arbo Unie luidt is terecht en als leidinggevenden doen we er goed aan om er naar te luisteren. Ga als manager het gesprek met je medewerkers aan om ervoor te zorgen dat zij met plezier en gemotiveerd aan het werk zijn en blijven. Ben je benieuwd naar wat Talent Manager kan betekenen voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op!
Comments are closed.