Beschouw het beoordelingsgesprek als een constructieve dialoog tussen medewerker en manager om wederzijdse verwachtingen te bespreken; hoe hebben we afgelopen jaar aan elkaars doelstellingen bijgedragen? Onderstaande tips geven handvatten voor succesvolle beoordelingsgesprekken:
Heeft het beoordelingsgesprek zijn langste tijd gehad?
Wat is een beoordelingsgesprek?
- planningsgesprek (doelen stellen);
- tussentijds functioneringsgesprek en
- beoordelingsgesprek.
Het beoordelingsgesprek wordt, in tegenstelling tot het functioneringsgesprek, veelal ingestoken als een ‘eenrichtingsgesprek’: de manager geeft feedback op de prestaties en inspanningen van de medewerker. Steeds meer organisaties laten gelukkig deze ‘traditionele’ beoordelingscyclus los om eigentijdsere manieren van Performance Management te implementeren. Hierin past nog steeds een beoordelingsgesprek, waarbij wederzijds feedback wordt gegeven. En dan ook vaak op basis van 360 graden feedback, gelijkwaardigheid en met focus op talenten en niet verbeterpunten.
Wat zijn de voordelen?
Talentontwikkeling
Door te focussen op iemands sterke kanten, zal hij deze meer gaan laten zien. Uiteraard moeten alle competenties in het team worden opgevangen, maar iemand die werkt vanuit zijn talent is productiever en vitaler.
Feedback
Beoordelingsgesprekken zijn de uitgelezen kans voor de organisatie om feedback te krijgen op de (organisatie)doelen, het werkklimaat en het leiderschap. In tegenstelling tot een medewerkerstevredenheidsonderzoek, heb je een rechtstreekse dialoog met je medewerkers en kun je doorvragen en bijsturen tijdens het gesprek. Je doet er als organisatie dus verstandig aan om tijdens het gesprek de ruimte te creëren waarin de medewerker zijn feedback kan geven. Het helpt om hier vooraf al vragen over te stellen zodat de medewerker zich kan voorbereiden.
Motivatie
Aandacht voor medewerkers loont en resulteert in motivatie en waardering. Aangezien het beoordelingsgesprek een ‘wrap-up’ is van een aantal eerdere gesprekken, biedt het de medewerker de ruimte om zijn beelden te delen. Door de tijd te nemen om met je medewerkers in gesprek te gaan, leer je je collega’s bovendien beter kennen en dat verstevigt de relatie.
Hoe voer je een beoordelingsgesprek of verbeter je ze?
Zorg dat de managers de juiste gesprekstechnieken beheersen. Tijdens deze gesprekken wil je niet dat ze de gesprekken ‘directief’ leiden, maar juist ruimte creëren voor een gesprek. Alleen op deze wijze zal de medewerker ruimte ervaren om feedback te geven.
Investeer in feedbackskills. Goed gegeven feedback is erg krachtig en eigenlijk altijd constructief. Is de feedback onhandig of kwetsend gegeven? Dan kan dit de medewerker beschadigen. En, je weet: vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Vraag de medewerker zich voor te bereiden. Een beoordelingsgesprek kan spannend zijn en als je de medewerker dan ‘on the spot’ vraagt naar zijn mening, kan het zijn dat dat dan niet lukt. Vaak denkt men dan achteraf: ‘Had ik dat maar gezegd…’
Zorg dat de feedback naar de organisatie besproken wordt in het MT en/of DT. Je medewerkers hebben het beste met je voor (als je ze goed behandelt) en geven je dus waardevolle feedback. Succesvolle organisaties luisteren daarom naar hun soms kritische, maar zeer belangrijke stakeholders: hun mensen.
Zorg dat de managers de juiste gesprekstechnieken beheersen. Tijdens deze gesprekken wil je niet dat ze de gesprekken ‘directief’ leiden, maar juist ruimte creëren voor een gesprek. Alleen op deze wijze zal de medewerker ruimte ervaren om feedback te geven.
Investeer in feedbackskills. Goed gegeven feedback is erg krachtig en eigenlijk altijd constructief. Is de feedback onhandig of kwetsend gegeven? Dan kan dit de medewerker beschadigen. En, je weet: vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Vraag de medewerker zich voor te bereiden. Een beoordelingsgesprek kan spannend zijn en als je de medewerker dan ‘on the spot’ vraagt naar zijn mening, kan het zijn dat dat dan niet lukt. Vaak denkt men dan achteraf: ‘Had ik dat maar gezegd…’
Zorg dat de feedback naar de organisatie besproken wordt in het MT en/of DT. Je medewerkers hebben het beste met je voor (als je ze goed behandelt) en geven je dus waardevolle feedback. Succesvolle organisaties luisteren daarom naar hun soms kritische, maar zeer belangrijke stakeholders: hun mensen.
Aan de slag met effectieve functioneringsgesprekken?
Meer leren over talentmanagement? Lees het in onze blogs!
Collega’s feedback geven tijdens deze corona crisis; wat werkt?
Aandacht geven… een kunst op zich
Onder druk wordt alles vloeibaar….
Niesschaamte
Beoordelen op afstand
De winst van een feedbackcultuur
Koffie drinken?
In ongeveer 30 minuten nemen we je mee door de demo en laten we je alles zien over wat Talent Manager jouw organisatie te bieden heeft.