Heeft het beoordelingsgesprek zijn langste tijd gehad?

In de traditionele vorm heeft het beoordelingsgesprek zijn langste tijd gehad. Het hiërarchische, verplichte gesprek waarin wordt besproken wat ‘wij’ beter kunnen, is verleden tijd. Maar wat dan wel? Een gelijkwaardig gesprek met de focus op doelen: persoonlijke- en organisatiedoelen. Hoe de medewerker zijn talent kan inzetten om die doelen te bereiken. En hoe de organisatie hieraan kan bijdragen.
functioneringsgesprek

Wat is een beoordelingsgesprek?

Beoordelingsgesprekken zijn van oudsher de eindejaarsgesprekken om het functioneren van de medewerker het afgelopen jaar te bespreken. Ze passen in de performance management cyclus van:

  • planningsgesprek (doelen stellen);
  • tussentijds functioneringsgesprek en
  • beoordelingsgesprek.

Het beoordelingsgesprek wordt, in tegenstelling tot het functioneringsgesprek, veelal ingestoken als een ‘eenrichtingsgesprek’: de manager geeft feedback op de prestaties en inspanningen van de medewerker. Steeds meer organisaties laten gelukkig deze ‘traditionele’ beoordelingscyclus los om eigentijdsere manieren van Performance Management te implementeren. Hierin past nog steeds een beoordelingsgesprek, waarbij wederzijds feedback wordt gegeven. En dan ook vaak op basis van 360 graden feedback, gelijkwaardigheid en met focus op talenten en niet verbeterpunten.

Wat zijn de voordelen?

Talentontwikkeling

Meer weten

Door te focussen op iemands sterke kanten, zal hij deze meer gaan laten zien. Uiteraard moeten alle competenties in het team worden opgevangen, maar iemand die werkt vanuit zijn talent is productiever en vitaler.

Feedback

Meer weten

Beoordelingsgesprekken zijn de uitgelezen kans voor de organisatie om feedback te krijgen op de (organisatie)doelen, het werkklimaat en het leiderschap. In tegenstelling tot een medewerkerstevredenheidsonderzoek, heb je een rechtstreekse dialoog met je medewerkers en kun je doorvragen en bijsturen tijdens het gesprek. Je doet er als organisatie dus verstandig aan om tijdens het gesprek de ruimte te creëren waarin de medewerker zijn feedback kan geven. Het helpt om hier vooraf al vragen over te stellen zodat de medewerker zich kan voorbereiden.

Motivatie

Meer weten

Aandacht voor medewerkers loont en resulteert in motivatie en waardering. Aangezien het beoordelingsgesprek een ‘wrap-up’ is van een aantal eerdere gesprekken, biedt het de medewerker de ruimte om zijn beelden te delen. Door de tijd te nemen om met je medewerkers in gesprek te gaan, leer je je collega’s bovendien beter kennen en dat verstevigt de relatie.

Hoe voer je een beoordelingsgesprek of verbeter je ze?

Beschouw het beoordelingsgesprek als een constructieve dialoog tussen medewerker en manager om wederzijdse verwachtingen te bespreken; hoe hebben we afgelopen jaar aan elkaars doelstellingen bijgedragen? Onderstaande tips geven handvatten voor succesvolle beoordelingsgesprekken:

Zorg dat de managers de juiste gesprekstechnieken beheersen. Tijdens deze gesprekken wil je niet dat ze de gesprekken ‘directief’ leiden, maar juist ruimte creëren voor een gesprek. Alleen op deze wijze zal de medewerker ruimte ervaren om feedback te geven.

Investeer in feedbackskills. Goed gegeven feedback is erg krachtig en eigenlijk altijd constructief. Is de feedback onhandig of kwetsend gegeven? Dan kan dit de medewerker beschadigen. En, je weet: vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Vraag de medewerker zich voor te bereiden. Een beoordelingsgesprek kan spannend zijn en als je de medewerker dan ‘on the spot’ vraagt naar zijn mening, kan het zijn dat dat dan niet lukt. Vaak denkt men dan achteraf: ‘Had ik dat maar gezegd…’

Zorg dat de feedback naar de organisatie besproken wordt in het MT en/of DT. Je medewerkers hebben het beste met je voor (als je ze goed behandelt) en geven je dus waardevolle feedback. Succesvolle organisaties luisteren daarom naar hun soms kritische, maar zeer belangrijke stakeholders: hun mensen.

Aan de slag met effectieve functioneringsgesprekken?

Talent Manager combineert een innovatieve blik op talent management met een gedegen kennis van HR processen. Vanuit deze pijlers hebben wij een softwareproduct ontwikkeld dat organisaties in staat stelt om laagdrempelig functioneringsgesprekken en 360 graden feedback te integreren in de gesprekscyclus. De methodiek sluit naadloos aan bij de beoordelingssystematiek en stimuleert en faciliteert medewerkers om meer regie te nemen over hun ontwikkeling. Onze consultants hebben uitgebreide ervaring in het implementeren van 360 graden Talent Management en staan je graag te woord.
Online demo

Meer leren over talentmanagement? Lees het in onze blogs!

Koffie drinken?

Wil je meer weten over Talent Manager of ben je geïnteresseerd in een online demo? Neem dan contact met ons op!

In ongeveer 30 minuten nemen we je mee door de demo en laten we je alles zien over wat Talent Manager jouw organisatie te bieden heeft.