Het is zover: de zomervakantie is voorbij en het werken staat weer voor de deur. Beoordelen hoort daar ook bij, daarom helpen wij je graag met een aantal goede voornemens voor de laatste twee kwartalen van dit jaar. Ik geloof dat de functionerings- en beoordelingsgesprekken waardevol moeten zijn voor de medewerkers. Op basis van ‘best practises’, hierbij wat makkelijk te implementeren goede voornemens. Op deze wijze wordt de gesprekscyclus gemakkelijk leuker en effectiever!
- Geef het gesprek een ‘personal touch’.
Doorbreek eens de verwachtingen van: ‘het jaarlijkse saaie gesprek met je manager’. Staat er bijvoorbeeld een functioneringsgesprek met één van je medewerkers en weet je dat diegene van chocolade houdt? Schroom dan vooral niet om een reep Tony Chocolonely te halen en deze tijdens het gesprek te geven. Of plan het gesprek buiten de deur tijdens een lunch of een wandeling. Hierdoor zorg je voor een positieve en informele setting. - Stem binnen de organisatie af hoe het gesprek (en de voorbereiding hiervan) wordt ingevuld.
Ga samen met een aantal managers zitten om erachter te komen wat iedereens visie is op het beoordelings- of functioneringsgesprek. Van elkaar kun je leren hoe iedere manager omgaat met zijn of haar team en wat daar sterke en zwakke punten zijn. Daarnaast zorg je er zo voor dat iedere medewerker hetzelfde kan verwachten van het beoordelingscyclus binnen jouw organisatie. - Ga samen met je team zitten.
Als alle individuele gesprekken erop zitten, plan dan een meeting in met je team. Tijdens deze meeting ga je samen kijken naar alle persoonlijke doelen en wensen voor aankomend jaar en kijk je hoe deze doelen aansluiten bij de organisatiedoelstellingen. Uiteraard kun je tijdens de gesprekken al melden dat je met het team naar ieders doelstellingen wil kijken. Op deze wijze ontstaat er een gezamenlijke verantwoordelijkheid die erg stimulerend is. - Voor de gevorderden: laat je medewerkers zichzelf beoordelen.
Dit is iets wat de meeste mensen spannend vinden, maar wel echt een experiment waard is. Vaak kijkt men kritischer naar zichzelf dan een manager dat doet. Dat zorgt voor hele interessante gespreksstof tijdens het beoordelings- of functioneringsgesprek. Wanneer zowel de medewerker als de manager een evaluatieformulier invult, kunnen deze twee vergeleken worden tijdens het gesprek.
We wensen je veel succes met het leuk en inspirerend maken van de gesprekscyclus! Mocht je meer tips willen, of andere best practises willen horen of delen, neem dan contact op!
Comments are closed.