Het behouden van millennials is één van de grootste uitdagingen van organisaties vandaag de dag. Maar liefst 4 op de 10 millennials wil binnen twee jaar van baan wisselen, blijkt uit onderzoek van Deloitte. Ook ik wisselde van baan toen ik twee jaar ergens had gewerkt. Eén van de belangrijkste redenen om van baan te wisselen is omdat organisaties niet stilstaan bij de ontwikkeling van haar medewerkers, tijd voor verandering dus. Het nieuwe beoordelen stelt je in staat de ontwikkeling van je medewerkers te combineren met het behalen van je organisatie-doelstellingen.
Het nieuwe beoordelen: weer zo’n kantoorjungle-term?
Wellicht ken je de columns van Japke-D Bouma met haar jeukwoorden (van “in je kracht staan” tot en met “even iets tegen iemand aanhouden”). De vraag is of het nieuwe beoordelen daar ook onder valt? Zelf vind ik van niet. Ik denk dat binnen de HR-wereld deze methode voor een transformatie kan zorgen. Met het nieuwe beoordelen zorg je er namelijk voor dat medewerkers constant bewust bezig zijn met hun eigen ontwikkeling. Er wordt afgestapt van het halfjaarlijkse feedbackmoment en een medewerker kan altijd en overal even die ene collega of klant vragen hoe hij of zij die ene, spannende, presentatie vond gaan.
Take control
Zelf ben ik ook van de millennial-generatie en krijg ik op verjaardagsfeestjes vaak scheve gezichten als ik vertel dat ik vier dagen per week thuis werk. “Vertrouwt jouw manager je dat toe?”, “Waar hangt de prikklok?” Of “Hoe motiveer jij jezelf dan om te gaan werken?”, zijn vaak vragen die ik krijg. Ik ben zelf juist gemotiveerd om ‘s morgens om half acht achter mijn laptop te kruipen. De vrijheid en flexibiliteit van deze werksituatie zorgt ervoor dat ik zelf in ‘control’ ben. En zo werkt het ook met de ontwikkeling van deze generatie.
Bij millennials hoort geen beoordelingscyclus waarbij er maar één of twee keer per jaar wordt gekeken naar de ontwikkeling. Uit onderzoek van Trinet and Wakefield blijkt dat maar liefst 22 procent van de millennials zich het liefst ziek meldt wanneer er een beoordelingsgesprek op de planning staat. Dit geeft nogmaals aan dat het gesprek meer als een beoordeling voelt, dan een mogelijkheid tot ontwikkeling. Daarnaast geven medewerkers op dat moment vaak sociaal-wenselijke antwoorden. Met het nieuwe beoordelen zijn millennials gemotiveerd om de controle over hun eigen ontwikkeling te nemen.
What’s in it for me?
Nu hoor ik je denken: maar wat heeft mijn organisatie aan die continue feedback van mijn millennials? Veel, kan ik je vertellen. Ten eerste verklein je de kans dat millennials (en andere generaties) op zoek gaan naar een andere werkgever. Wanneer er ruimte is voor zelfontwikkeling van medewerkers, voelen zij zich gewaardeerd en zijn ze gemotiveerd om nog harder en efficiënter te werken.
Daarnaast biedt het nieuwe beoordelen jouw organisatie nog een belangrijk voordeel: Wanneer jij goed in beeld hebt wat de ambities en persoonlijke doelstellingen van jouw medewerkers zijn, kun jij kijken waar de kansen liggen om jouw organisatiedoelstellingen met hun talenten te behalen. Zie het als de motor van jouw Tesla: zonder gemotiveerde medewerkers krijg je de organisatie niet vooruit.
Comments are closed.