Met het nieuwe beoordelen ligt niet langer de focus op verbeterpunten, maar in continue dialoog zijn over iemands talenten. Wendbare organisaties implementeren het nieuwe beoordelen om effectiviteit en medewerkerstevredenheid te stimuleren. Dit leidt tot bevlogen medewerkers en daarmee tot resultaat. Aangezien het ‘nieuwe beoordelen’ nieuw is, is er geen vaste definitie. Voel dus de vrijheid om een methode te implementeren die past bij jouw organisatie.
- Focus op iemands talenten en niet zijn verbeterpunten.
- Ga vaker, korter en coachend met elkaar in gesprek. Niet slechts 1 (of 2) keer ‘formeel’.
- Laat medewerkers 360 graden feedback verzamelen. Begin bij collega’s, maar denk ook eens aan klanten. Zo ontstaat een rijker beeld over iemands talenten.
- Laat medewerkers een een test doen, zoals het Octogram om een beeld te krijgen van hun profiel.
- Geef de medewerker de regie op zijn ontwikkelproces en stel je als leidinggevende coachend en faciliterend op.