360 graden feedback

Met deze methodiek worden medewerkers/kandidaten door meerdere mensen beoordeeld. Dit kunnen collega’s, managers, klanten, familieleden maar ook vrienden zijn. Wanneer jouw organisatie alleen werkt met feedback vanuit de manager naar de medewerker, noemen we dat eendimensionale feedback. 180 graden feedback houdt in dat de manager en de medewerker elkaar wederzijdse feedback geven. En bij 360 graden komt de feedback dus vanuit alle kanten: boven je (leidinggevende), onder je (medewerker), naast je (collega’s, klanten).

Organisaties gebruiken 360 graden ten eerste zodat ze een compleet beeld hebben van het functioneren van haar medewerkers. Maar daarnaast is er nog een groot voordeel van de implementatie van 360 graden feedback in je beoordelingsmethodiek. Met deze beoordelingsmethodiek zorg je er namelijk voor dat je gedetailleerde en geavanceerde HR analyses kan draaien. Hiermee krijg je nog beter inzicht in het functioneren van jouw medewerkers en kan je de verschillende inzichten makkelijk met elkaar vergelijken. Naast dat je per medewerker naar het functioneren kijkt, kan je ook per afdeling, per team of per vestiging bekijken wat de resultaten zijn. 

360 graden feedback kan perfect een ondersteuning bieden voor de beoordelingscyclus. Bij zowel een planningsgesprek, functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek is de mening en feedback van andere mensen heel waardevol. De manager heeft niet overal oren en ogen. Doordat bijvoorbeeld de medewerker feedback aan collega’s en klanten vraagt over zijn of haar gestelde doelen, krijgt de manager een breder beeld van de voortgang.